23 March 2015

Earphone? Headpone? Earpump?

Salam semua. Apahal aku nak cerita earphone tiba2 ni? Suka hati aku lah dah kekeringan idea skrg ni. Hahaha.


Well, aku nak tanye korang, ape beza earphone dengan headphone? Dan ape pulak istilah "earpump" ? Earphone ni orang dah biasa tahu, ko cucuk pendengar kat tepon/ mp3 tu lah earphone. Yang buta teknologi sini aku tunjuk,





Tu contoh earphone yang biasa. Kalau yang headphone biase orang pakai besar gedabak kat telinga tu, tengok sini,





Ha ini headphone. Tapi ape earpump? Earpump ni sejenis earphone tapi bahagian kepala suara die tu dah direkabentuk dengan style zaman sekarang, Ni contoh earpump,




Tapi istilah "earpump" orang tak biasa / jarang guna. Maka "earpump" juga dirujuk sebagai earphone.
Benda sama je nak dengar lagu/layan cerita tanpa pembesar suara, tapi kualiti mesti berbeza.
Bagi aku earphone paling best/sedap pernah aku guna ialah earphone jenis "earpump" dari Philips,
serius beb kalau bukak volume smpai high boleh pekak telinga.
Ni jenis yang aku cakap tu,





Itu dulu tahun 2010, sekarang mane ade dah benda tu. Rosak dah. Hahaha. Sekarang aku guna earphone jenis earpump dari Xiaomi punya. Well, harga pun tak mahal dalam RM60+-... Tapi secara personal build-in quality dia not bad. Dari segi bass, yes, dia kurang sikit tapi overall tak mengecewakan sangat(kiciwa ckit). Hahahaha. Nah aku tepek sebijik gambaq earphone tu,






No comments:

Post a Comment