29 April 2015

LAMBAT!!

Salam dan selamat sejahtera semua.Pernah satu ketika dulu lepas SPM aku bekerja sebagai storekeeper di sebuah pasaraya terkemuka milik warga tempatan. Dan ko tahu ape dia? Aku sentiasa lambat datang kerja!!! Hahahahaaha. Kalau tak mcm mane name aku tiba2 naik dgn supervisor aku.
Well, itu dulu. Kerja memain. Kerja utk dapatkan suasana org bekerja. Sekarang?

Untuk itu, terdetik dari hati aku untuk smpaikan sedikit tips supaya tidak lambat ke tempat kuliah/kerja. Antara nya adalah :-



  • Jangan naik kete. Naik motor. Naik kete kalau jam tak ke musnah masa hadapan korang.
  • Kurangkan masa bersiap, bersolek, berlawa dan sbagainye.
  • Agak2 dah lewat sgt, bawak sume peralatan mandi n pakaian ke tmpt kuliah/kerja. Mandi siap2 kat sane.
  • Siapkan semua benda sehari sebelum kerja contohnya isi minyak kereta atau moto, gosok baju, kiwi kasut, tali leher dan susun jam, dompet, kunci kereta, name tag, fail dan handphone korang di suatu tempat supaya pepagi korang tak perlu terkinja2 nak cari barang2 tersebut.
  • Agak2 mmg lambat gak bangun esok, korang tidur je la dkt tmpt kuliah atau mane2 yang berdekatan tu. Konpem esok awal punye lah.
  • Bersiap sebelum tido, mandi, gosok gigi, pakai pakaian kerja, kasut dan sebagainya. Bangun je pepagi nanti korang tak perlu susah payah. Kan korang dah bersiap dari malam semalam..
  • Jangan tido malam. Tunggu sampai waktu korang pegi kuliah. Dah sampai kuliah baru tido.



Semoga bermanfaat dan beramal. Gerenti menjadi punye. HAHAHAHAHAH!

No comments:

Post a Comment