21 April 2015

Realiti

Salam dan hi semua. Realiti secara kasarnya adalah sebarang perlakuan/tingkahlaku yang ada di depan mata kita. Tapi fahaman aku, realiti adalah suatu peristiwa/perkara yang telah dan sedang terjadi kepada diri aku.

Kadang-kadang kita berangan je lebih. baban memiliki kereta besar, rumah besar, harta yang banyak, keluarga yang bahagia. Tapi realitinye? Angan hanya tinggal kenangan. Kenapa? Sebab kita sendiri tak pernah nak usaha dan bangkit buat sesuatu. Yang kita tahu hanya mencemuh dan mencarut dekat diri sendiri. Bukan tu je. Bahkan suka salahkan orang lain. Ayat biasa kita da dengar.

" Aku jadi miskin macam ni sebab family aku la "
" Aku malas sebab tak de orang support aku "
" Ko kuat agama sebab tu ko boleh buat amalan macam2. Aku? Memang tak la "


Hmmm dah biasa sangat dah dengar. Masalahnya sekarang yang ko duk merungut tu, ko ade usahakan ape2 tak? Atau ko tahu membebel daripada siang sampai ke malam tapi satu hapak pun ko tak buat. Jadi miskin salahkan family. Dah tau hidup ko tu susah, belajar la elok2. Ini tak. Balik tengah malam. Mak tegur ko tengking. Mana berkat hidup ko macam tu? Sebab tu memanjang je hidup ko susah.

Tapi tak semua macam tu, ada sesetengah yang aku kenal, dia tahu family dia susah. Dia sedar keadaan dia dan family dia. Sebab tu dia rajin. Dia sentiasa bersemangat dan rajin. Dan korang tengoklah kat mana dia berada sekarang. Di UK, sedang menjalani kursus dan peperiksaan ACCA. Semoga usaha aku macam dia.

No comments:

Post a Comment